نقش ایرانیان در زمان ظهور حجّت(عج)

نقش ایرانیان در زمان ظهور حجّت(عج)

توضیحات مدیر

آرشیو ماهانه سایت

مدیر سایت حجّت نامه

پيوندها

شبکه هاي اجتماعي

پخش آنلاین اماکن مذهبی

پخش زنده حرم

نقش ایرانیان در زمان ظهور حجّت(عج)

ظـهور ولی الـعصر(عج)

خروج سيد حسني و خراساني كه در روايات به آنها اشاره شده است را مي‌توان در اين باره دانست. بنابراين، موقعيت اجتماعي آن روز ايران حركت به سوي حق طلبي و دعوت به آمادگي براي ظهور است.

در بستر اين جامعه نيز ياران حضرت شكل مي‌گيرند. در حديثي از امام صادق(ع) نقل شده است: «قم را قم ناميدند، چون اهل او، اجتماع مي‌كنند با قائم آل محمد(ص) و با او قيام مي‌كنند و او را ياري مي‌كنند».(بحار الانوار، ج 57و 60، ص216، ح38).
در رواياتي كه به نام ياران و شهر‌ها اشاره دارد، شهر‌هاي متعددي از ايران ذكر شده است. خلاصه آن كه ايران، مركز صدور دين و معارف اهل بيت است و زمينه‌سازي براي ظهور مي‌كند.

در برخي از روايات اهل بيت(ع) به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدي(ع) اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت‌هاي غير عرب است، ولي به احتمال زياد بيشترين مصداق آن در عصر ظهور، ايرانيان خواهند بود به ويژه كه مركز شيعه در ايران است.

مجموعه روايات وارده در مورد ايرانيان نشان مي‌دهد كه اين گروه، زمينه‌سازان حكومت حضرت مهدي(ع) در جهان هستند و بيشترين تأثير را در روند استقرار حكومت آن خورشيد عالم‌تاب دارند، و در حقيقت حضرت مهدي(ع) به همراه ياران از جمله ايرانيان با دشمنان به مبارزه برمي‌خيزد.

 

روايتي‌ نقل‌ شده‌ كه‌ مفصل‌ است‌. اين‌ روايت‌ را ابن‌ ابي‌ الحديد در شرح‌ نهج‌البلاغه‌ (جلد دوم‌، صفحه‌ 184) نقل‌ كرده‌ است‌. نقل میکند كه‌:

يك‌ روز اميرالمؤمنين‌(ع‌) در كوفه‌ مطالبي‌ را بيان‌ مي‌كردند و موعظه‌ و نصيحت‌ مي‌فرمودند، در آن‌ زمان‌ ايراني‌ها اطراف‌ اميرالمؤمنين‌(ع‌) را مثل‌ پروانه‌ گرفته‌ بودند. اشعث‌ ـ كه‌ حكمش‌ معلوم‌ است‌ از بزرگان‌ كوفه‌ بود ـ آمد و جريان‌ را ديد خيلي‌ به‌ او برخورد و خيلي‌ ناراحت‌ شد كه‌ ما عرب‌ هستيم‌ و از بزرگان‌ عرب‌ لكن‌ اين‌ ايراني‌ها آمده‌اند و اطراف‌ اميرالمؤمنين‌(ع‌) را مثل‌ پروانه‌ گرفته‌اند. ناراحت‌ شد و شروع‌ كرد يواش‌ يواش‌ جلو آمدن‌ كه‌: يا اميرالمؤمنين‌ اين‌ سرخ‌پوستان‌، يعني‌ ايرانيان‌، اطراف‌ شما را گرفته‌اند و بر ما چيره‌ شده‌اند و خود را بر ما فضيلت‌ مي‌دهند. اميرالمؤمنين‌(ع‌) اين‌ كلام‌ را كه‌ شنيد ساكت‌ شدند و چيزي‌ نفرمودند و از ناراحتي‌ پاهاي‌ مبارك‌ خود را به‌ منبر مي‌زدند. صعصة‌ بن‌ صوحان‌ كه‌ يكي‌ از اصحاب‌ خاص‌ اميرالمؤمنين‌(ع‌) بود بلند شد و فرمود: يا اميرالمؤمنين‌ گوش‌ به‌ اين‌ حرف‌ها ندهيد شما مطالبي‌ را بفرماييد كه‌ تا آخرالزمان‌ در بين‌ عرب‌ و عجم‌ مشخص‌ باشد و شايع‌ باشد.

آنگاه حضرت فرمودند :

شما گمان كرديد كه من به‏ واسطه اين حرفها اين جوانان سرخپوست را از اطراف خودم رها و آنها را جواب مى‏كنم؟ هرگز! اگر اين عمل را انجام بدهم از جاهلان خواهم بود. اينها دين خدا و اسلام را يارى خواهند كردند. بدانيد و آگاه باشيد اى اعراب كه اگر شما شمشير زديد و آنها را با اسلام آشنا كرديد زمانى میايد كه آنها شمشير میزنند و گردنهاى شما را براى بازگشت به اسلام و قرآن نرم میكنند و آن قبل از ظهور حضرت مهدى (ع) خواهد بود…

احمد حنبل‌، يكي‌ از علماي‌ اهل‌ سنت‌، از نبي‌اكرم‌(ص‌) نقل‌ كرده‌ كه‌ حضرت‌ فرمودند:
خداوند اطراف‌ شما را از ايراني‌ها پر مي‌كند و اينها چون‌ شيراني‌ هستند و اهل‌ فرار نيستند و از شما دفاع‌ مي‌كنند و دشمنان‌ شما را نابود مي‌كنند و از غنايم‌ شما هيچ‌ استفاده‌ نمي‌كنند.
 
 
منابع:

نظرات شما عزیزان:

خادم الحسین
ساعت13:52---25 آبان 1396
سلام نیومدین به وب بنده. منتظرم.
استفاده میکنیم از مطالبتون. خواهش میشه سریعتر به روز کنید
با احترام و تشکر
پاسخ: با سلام و عرض پوزش بابت تاخیر در بازدید از وبلاگتان مطالب هر یه هفته یه بار به روز میشود


باران بهشتی
ساعت12:50---24 آبان 1396
با سلام.خیلی ممنون بابت این مطلب بسیار خوب بود
اگر توانستید بیشتر راجب ایرانی ها در زمان ظهور امام زمان مطلب جمع کنید
لطفا اگه مایل بودید به کلبه حقیرانه بنده هم سری بزنید


جامانده از قافله
ساعت12:40---24 آبان 1396
سلام علیکم:
مطلب عالی و تامل برانگیز بود
اگر می توانید مطالب بیشتری راجب این پست بزارید ؛ عالی می شود
از وبلاگ ما دیدن فرمایید
پاسخ: با سلام و وقت بخیر خوش حالم که از مطالب بهره برده اید حتما مطالب بیشتری در این زمینه گذاشته می شود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: